Het traject: leren door te dóen. Een begeleidingstraject van Hondgenoot bestaat uit een kennismakingsgesprek, 10 bijeenkomsten en een tussen- en eindevaluatie.

In het kennismakingsgesprek bespreken we wat jij wilt veranderen of verbeteren. Dat schrijven we op in de vorm van leerdoelen. Daarna maken we een plan waarin staat op welke manier we jouw doelen gaan bereiken.

We hebben een paar fantastische honden die jou hierbij kunnen helpen. Maar misschien heb je zelf wel een hond en vind je het leuk om de begeleiding met jouw eigen hond te doen. Dat kan. Je gaat daarmee niet alleen jezelf, maar ook je hond beter leren kennen. Je leert zijn taal spreken en je zult zien dat jullie band en vriendschap nog hechter wordt.


Waar ga je bij Hondgenoot aan werken?

Voorbeelden van leerdoelen

  • Leren contact te maken met anderen. Hoe maakt de hond contact? Hoe doe jij dat?
  • Leren hoe je aan een taak begint, deze uitvoert en afsluit.
  • Oplossingen voor problemen leren bedenken.
  • Leren omgaan met boosheid
  • Voor jezelf opkomen
  • Het herkennen en uiten van emoties bij jezelf en de ander
  • Het leren opbouwen van een vertrouwensband
  • Minder hoge eisen aan jezelf stellen
  • Leren loslaten van controle
  • Hulp vragen aan een ander
  • Complimenten geven en ontvangen
  • Vrienden maken


Wat ga je bij Hondgenoot leren?

  • Hoe kun je jouw stem zo laten klinken en jouw houding zó gebruiken dat de hond jou begrijpt?
  • Hoe zorg je ervoor dat de hond met jou mee loopt zonder dat er druk op de lange lijn komt te staan?
  • Geef je complimentjes? Hoe zie je dat de hond jou leuk vindt?
  • Hoe gaan we met de hond om? Hoe wil jij dat er met jou wordt omgegaan?
  • Hoe leg je een hond een spelletje uit?
  • Hoe vraag je hulp? Hoe zie je dat iemand hulp nodig heeft?
  • Welke emoties zijn er? Welke heeft de hond? Welke heb jij?
  • Hoe maak je een wandeling met een hond leuk voor jullie allebei?
  • Welke signalen zend jij uit als je iets niet leuk vindt?
  • Merk je verschil tussen de honden wanneer je er mee werkt?
  • Het kwaliteitenspel; waar ben jij goed in? Waar is jouw hond goed in? Wat zou je van hem over willen nemen?

 

Alles draait om samenwerking

Als we een tijdje bezig zijn, zul je merken dat een hond best veel op een mens lijkt. Want als jij niet weet hoe je met leeftijdsgenoten of volwassenen moet omgaan, of wat ze precies bedoelen, dan gaat het mis. Een hond heeft dat ook.

Met dit verschil. Een hond is vaak veel geduldiger dan een mens. Lukt het de eerste keer niet, dan probeer je het gewoon opnieuw. Een hond geeft je graag een nieuwe kans.

Net als een mens heeft een hond ook emoties. En een eigen karakter. Hoe beter jij naar de hond kijkt, naar hem luistert en met hem praat, hoe beter de hond op jou reageert. Word je daar beter in, dan zul je merken dat het in de mensenwereld ook gemakkelijker gaat.


Je leert jezelf beter kennen en ontwikkelen

Je zult ook merken dat een hond jou veel over jezelf kan leren. Hij houdt je een spiegel voor. Ben jij bijvoorbeeld ongeduldig? Dan wordt een hond daar onrustig van. En als jij niet stevig staat, duwt de hond je opzij.

Gebeurt er zoiets, dan wijs ik je daarop. Ik vraag je om het nog eens te proberen, maar dan op een andere manier. Het leuke is, het wordt altijd beloond. Want een hond laat zijn waardering meteen merken. Dat is voordeel aan twee kanten van de riem.

Zo leer je tijdens het wandelen en spelen met de hond van alles. En het gebeurt vanzelf, bijna ongemerkt. Open zijn, bijvoorbeeld. Of eerlijk. Stevig staan. Duidelijk en consequent zijn. Durven. Positief denken. Je krijgt meer zelfvertrouwen en gaat dat ook uitstralen.

Na vijf bijeenkomsten evalueren we. We pakken het plan en je leerdoelen erbij en kijken: wat heb je allemaal al bereikt? En waar wil je nog extra aandacht aan besteden? Daar maken we afspraken over voor de rest van de bijeenkomsten.

 

Certificaat

In de laatste bijeenkomst laat je zien wat je allemaal hebt geleerd en bespreken we hoe de afgelopen weken zijn verlopen. Na afloop krijg je een verslag. En jouw persoonlijke Hondgenoot certificaat.

Daarnaast komt er een eindgesprek met je ouders/verzorgers of eventuele begeleiders. Daarin bespreken we wat je allemaal bereikt hebt en laat je dat aan hen zien.

Vind je het leuk om ook jouw klasgenoten te vertellen over je trainingsavontuur, met de honden erbij? Dat kan. Dan maken we daarvoor een afspraak.

Zo fijn dat we Gigi hebben gevonden voor T (12 jaar)! Door haar autisme (Asperger) had T echt moeie met een aantal zaken, zoals de overstap naar het voortgezet onderwijs, zelfstandig deelnemen met de fiets aan het verkeer, omgaan met haar overprikkeling en zelfstandigheid met huiswerk en in het algemeen. Maar ook nog kleine dingen in de sociale vaardigheden (meer zelfvertrouwen daarin).

T is een enorme hondenliefhebber en dat is samen met Gigi’s expertise natuurlijk een top combi met de honden van Hondgenoot! Door samen te fietsen fietst T inmiddels zelfstandig 30 min heen en ook weer terug naar het voortgezet! De overstap ging idioot soepel! Ook huiswerk en het managen van haar overprikkeling gaat beter (wisselend, wordt ook nog aan gewerkt). Wat me elke keer vooral opvalt is dat T bij Gigi grote springen maakt, en daarbij moe maar tevreden is, alsof ze minder overprikkeld raakt. Echt zo super!!! En op maat ook, echt helemaal top!